I am from Country! - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van odileinbelfast - WaarBenJij.nu I am from Country! - Reisverslag uit Belfast, Verenigd Koninkrijk van odileinbelfast - WaarBenJij.nu

I am from Country!

Blijf op de hoogte en volg

06 Maart 2016 | Verenigd Koninkrijk, Belfast

En zo zijn we alweer een week verder. De dagen gaan echt belachelijk snel voorbij. De tweede week van mijn 5 weken lange stage is alweer voorbij, en ik vind het nog steeds net zo leuk als de eerste week.

Vorige week vrijdag had mijn klas, Primary 1, een 'assembly'. Elke vrijdagmiddag van half 2 tot 2 uur komt de hele school bij elkaar in de gymzaal. Om de paar weken heeft een groep dan assembly, en moeten ze bijvoorbeeld een liedje zingen. Behalve dat wordt er samen een gebed gezegd, er wordt gezongen voor de jarigen van die week en elke week wordt er uit elke klas een pupil of the week gekozen. Vorige week vrijdag had Primary 1 dus hun assembly. De kinderen hebben een verhaal verteld, waarbij ze allemaal een regel zeiden, een liedje en een gedicht. Het kostte even tijd voordat ze dit allemaal uit hun hoofd wisten, maar ze hebben het echt heel goed gedaan. De ouders van de kinderen kwamen ook kijken, en dat ging soms niet helemaal goed. Sommige kindjes wouden alleen nog maar naar hun mama toe en andere kindjes waren aan het huilen omdat mama er nog niet was. Één kindje was te overstuur en wou niet meer mee doen aan de assembly, ze wou alleen nog maar bij haar moeder zitten. Ik vond het zo schattig om hun assembly te zien, en was echt trots op ze.

Zondagmiddag ben ik met Laure naar Cave Hill geweest, dat is een berg waarop je over heel Belfast kunt kijken en zelfs Schotland kunt zien liggen. Het was erg lekker weer, dus het was een perfecte dag om dit te doen. Nadat we heel veel eten en drinken in hadden geslagen, begonnen we aan de, soms best wel zware, klim (je kunt trouwens ook een veel makkelijkere route nemen, maar dat is minder leuk) Ik heb eigenlijk nog nooit een berg beklommen, en kwam er dus achter dat het echt vermoeiend kan zijn. Overigens kreeg ik bij de steile stukjes ook best wel last van mijn enkels, wat erg vervelend was en ik hoop ook dat ik dit niet altijd zo krijg want deze zomer moet ik waarschijnlijk nog aardig wat bergen beklimmen. Het was het uiteindelijk allemaal waard, want het uitzicht was echt geweldig. Boven op de berg was het aardig koud, maar het zonnetje scheen dus we hebben heerlijk kunnen picknicken. Na dit alles hebben we in de stad nog een hapje gegeten en zijn we, alweer, naar de bioscoop geweest. Deze keer naar Grimsby; een hele verkeerde, maar erg komische film.

Dinsdag kwam er iemand van St. Mary's kijken. Hij kwam alleen kijken tijdens playtime dus dat was niet erg handig. Ik heb hem de les laten zien die ik afgelopen vrijdag ging geven en Miss McKenny heeft even over hem gepraat. De feedback die ik van hem kreeg was erg positief. Hij heeft alleen wat in moeten vullen over preparation, teaching en comments from teacher: "The class teacher commented very positively on Odile's approach to this School Experience, in particular, she complimented her on her work to deal with different reading groups. She also praised her willingness, despite her Secondary background, to deal with P1 pupils." Dat was gelukkig erg positief allemaal, en ik kan er dus eigenlijk al wel van uit gaan (als het zo door gaat zoals het nu gaat), dat ik mijn stage gehaald heb.

Donderdag was het World Book Day en kwam iedereen verkleed naar school. De docenten mochten ook verkleed, dus ik ben als een echte Piraat gegaan. Ik hou helemaal niet van verkleden, en schaamde me eerst dood omdat de andere docenten zich amper hadden verkleed, maar gelukkig waren alle leerlingen wel verkleed en vonden die het ook helemaal geweldig dat ik verkleed was. Er is nog een leuke klassenfoto gemaakt van mij met de P1 meisjes, dus nu heb ik een leuk aandenken.

Vrijdag heb ik een lesje over Nederland aan beide P1 klassen gegeven. Ik wist niet zo goed hoeveel ik moest vertellen, omdat ze nog niet zoveel begrijpen. Ik legde bijvoorbeeld uit aan een meisje dat ik 'from another country' was en vroeg haar later uit welk land ik kwam. Haar antwoord: "country!". De meeste meisjes weten niet eens in welk land zij wonen, dus ik heb de powerpoint maar kort gehouden. Ik heb ze verteld waar ik vandaan kom en uitgelegd (nadat ik in het Nederlands tegen ze begon te praten) dat ik een andere taal spreek thuis. Ook heb ik ze laten zien waar Northern Ierland ligt en hoever Nederland daar vandaan is. Ik heb ze de vlag laten zien en ze verteld dat in Nederland alle kindjes met de fiets naar school gaan. Ook heb ik ze verteld over beschuit met muisjes (muisjes eten vonden ze een vies idee) en wanneer we dit eten, broodjes met hagelslag, stroopwafels en kaas.

Na de power point was het tijd om hagelslag, stroopwafels en kaas te proeven. Ik heb vier activiteiten bedacht zodat de kinderen steeds bezig waren. Bij één tafel konden ze stroopwafels en kaas proberen, de andere tafel moest het eten tekenen, een ander groepje moest de vlag namaken met 'pegs'?. Ik zelf ben bij de tafel gaan zitten waar ze de broodjes met hagelslag probeerden. Ik liet ze zien hoe ze boter netjes op een mes konden krijgen en hoe ze dit op hun broodje moesten smeren. Dit liet ik ze daarna zelf doen, maar ik heb wel zelf de hagelslag op de broodjes gedaan want dat ging anders niet goed doen.

De andere P1 klas (die ik dus niet ken), vond de presentatie wat interessanter en stelden ook veel meer vragen. Mijn eigen klas deed dit niet, maar ik denk dat zij het minder begrepen dat ik echt uit een ander land kom omdat ik continu bij hun ben en hun taal ook met ze spreek. Voor die andere klas was ik echt een 'guest from the Netherlands'. Beide klassen vonden het eten helemaal geweldig.

Overigens wat dit ook de laatste dag van Miss McKenny en na de pauze hebben we van haar afscheid genomen. De kinderen hadden haar 's ochtends al allerlei cadeautjes gegeven, en na de pauze hadden ze een klein feestje. Alle kindjes kregen een Capri Sun, een milky way, een zakje chips en een zakje snoep. Ik verbaasde me erover dat ze dit allemaal nog op kregen, omdat ze ook al eten van mij hadden gekregen (; .

Het afscheid was eigenlijk wel heel sneu. De teacher assistent was het aan het huilen, en een paar meisjes waren ook erg verdrietig. Je mag in Noord-Ierland de kinderen niet knuffelen of op schoot zetten, maar sommige kindjes kwamen nu echt naar me toe omdat ze zo verdrietig waren, dat ik niet anders kon dan ze troosten. Dit moest dus alleen op een wat andere manier dan dat je in Nederland bij groep 1 zou doen. Het troosten is nu vooral door ze een beetje tegen je aan te houden en over hun rug wrijven, meer mag je dus niet doen. Sommige Nederlandse basisschool docenten die hier stage lopen, hebben het hier best moeilijk mee. Zij vinden het lastig dat ze zo afstandelijk moeten doen. De kinderen kregen ook nog een cadeautje, een soort roosje waarbij het roosje gemaakt was van chocolade met een heel lief gedichtje eraan:

I'm glad I was your teacher
I've come to love you so!
I cant believe the end is here
I hate so see you go!
Remember all the fun we had,
the things we learned and did!
But most of all remember
You're a very special kid!

Maandag komt er dus een nieuwe docent, en ik ben erg benieuwd hoe dit gaat. Zij heeft nog niet eerder P1 lesgegeven en de kindjes hebben haar ook nog maar 2x gezien. Gelukkig is dezelfde klassen assistent er wel, en ook mij kennen ze dus het zou goed moeten komen.

See you next time!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Verenigd Koninkrijk, Belfast

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

01 Juni 2016

Back home!

08 Mei 2016

Last few weeks.

31 Maart 2016

Scotland!

06 Maart 2016

I am from Country!

27 Februari 2016

Visitors and Internship!

Actief sinds 02 Feb. 2016
Verslag gelezen: 137
Totaal aantal bezoekers 2147

Voorgaande reizen:

02 Februari 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: